Påverkas du negativt av dina beroenden? Ja, de flesta har nån form av beroende…

0

Om beroendet påverkar oss negativt kan det vara lättare att vilja se en förändring. Men vid tyngre beroendeformer får viljan ofta backa för att begäret tar över.

Vad menar jag med beroende? Jag är främst utbildad som behandlingspedagog mot droger men även tankemässiga/ mentala problem och beroenden. Det kan också handla om träningsberoende, städmani, arbetsnarkoman, kontrollbehov, kärleksberoende, shopping, mat, godis, spel, telefon och internet mm-ja, listan kan göras hur lång som helst. Men jag går i detta inlägg inte in i all former av beroende utan några utvalda samt vad vi kan göra för att förändra våra tankesätt.

I dag tänkte jag skriva lite om internet/mobilberoende och om kontrollbehov.

“Handen på hjärtat”; hur många gånger är det rimligt att kolla sin mobil/skärm per dag? Har man sitt jobb på sociala medier så kan man vara tvungen men det har ju inte alla. För mig har man passerat gränsen när mobilen följer med in på toa/dusch, har den bredvid dig när du sover. Kan man inte ens klara sig utan den då ja-då har man troligtvis ett behov att ha kontroll på allt som händer. Om man därtill tittar in på sociala medier mm över 20-30 gr om dagen, eller kollar missade telesamtal mm i lika hög grad så har nog telefon fått mer makt en vad den förtjänar. Då har liksom livet- det som ständigt pågår förflyttats till en liten skärm.

Vad skulle hända om vi bara kollade låt oss säga tio gånger om dagen? Just det-ingenting! Vill någon nåt så försöker de igen, särskilt om det är viktigt. Och du själv blir mer närvarande i nuet, samt mindre splittrad. För det tar massor med energi, eller vi spiller onödig kraft på något som inte ger något annat än tidsslöseri. Det finns undersökningar som visar att många kollar i sin telefon flera hundra gånger per dag! Sen undrar vi varför vi blir splittrade och inte får nåt annat gjort?!

Oavsett det är bara du själv som kan bestämma dig för att sluta ägna mobilen så mycket tid, ingen annan. Är du dessutom utmattad och splittrad så vinner du massor på att minska tiden du ger skärmen. För att bli motiverad krävs att man själv ser problemet. Får man inget gjort utan att splittras av att kolla skärmen så har man en bra motivation att minska användandet. Du får mer tid över till annat och blir mer närvarande i nuet. Problemet med sociala medier är att vi söker snabba kickar och det får vi ofta via t ex Fb och Instagram. Någon som gillar,svarar eller bekräftar direkt. Det är också därför det blir motigare att göra andra saker vi vill göra-belöningen låter sig dröja tills vi genomfört uppdraget. T ex träning, vi kämpar med att släpa oss till gymmet eller ut på en promenad men när vi väl gjort det så kommer belöningen i form av en skön känsla när det är genomfört.

Nu kan jag inte dra alla över en kam, alla har vi vissa tillfällen vi använder mobilen mer men det är när den tar över livet som det blir ett problem.

Vill du minska användningen så kan steg ett vara att lämna mobilen några meter i från sängen när du ska sova, eller ännu bättre; i rummet bredvid.

  • Ta bort aviseringsljud och aviseringar-dem kan du slå på när du har skärmtid.
  • Bestäm i förväg t ex att “jag får kolla mobilen kl 10, 12, 16, 18 istället för att strökolla var och varannan minut-lovar att du får mer gjort och att du blir mer närvarande i nuet och det du faktiskt gör. Egentligen är det inte svårare än att ha regler på arbetsplatsen. Många arbetsplatser har ju dessutom mobilförbud på arbetstid-ganska naturligt, annars drabbas ju andra av dina samtal eller att du lägger ditt intresse i skärmen istället för det du ska göra.
  • Testa en ledig dag som till exempel att inte röra mobilen på tre timmar och gör det du vill göra. jämför sen en annan dag med tre timmar där du kollar mobilen så ofta du vill. Vilken dag får du mest valuta för tiden? Självfallet mobilfria timmarna.
  • Fundera över varför du ger sociala medier så stor plats? Verklighetsflykt, tidsutfyllnad eller söker du bekräftelse? Oavsett orsak så är det när du vet orsaken du kan börja förändra. Tänk; vad vinner jag på att förändra mitt mönster? Och har du problem med att mobil och skärmar tar din tid så är det bara att gratulera till med kvalitetstid och närvaro i nuet. <3

Kontrollbehov:

Fundera över varför du har det….kan det vara så att du tagit efter dina föräldrar och uppfostrats så-att man ska veta-inte tro? Men kontrollen står oftast för en inre osäkerhet, att man inte riktigt litar på sig själv. Men också oro och ångest. Det vi vet i dag så triggar just oro och stress kontrollbehovet. Människor som lever under psykisk press eller levt under detsamma har en högre benägenhet att skapa ett kontrollbehov. Till kontrollbehov hör också tvångsbeteenden men det går jag inte in på idag. Men de går lite hand i hand. Man kan också ha ett inre kontrollbehov där hjärnan mal allt i småbitar, vad man sagt, gjort eller liknande. Oavsett orsak eller vilken variant så handlar det om att skapa trygghet i nuet. Många har kontrollbehov kvar på tidigare situationer som inte längre är aktuella. Då har man mycket energi att vinna på att bemästra detta. Nuet är ett nytt tomt blad och man ska inte behöva ta med dig tidigare situationer framåt.

Men lätta kontrollbehov kan vara helt “normalt”. Men den dagen du själv eller omgivning lider av det så är det dags att börja jobba med det. Ju starkare kontrollbehov du skapar desto mer stress skapar du. Därför vinner vi på att jobba med vårt kontrollbehov.

Skapa trygghet, fundera över varför, vad kan du göra för att få lugn i sinnet på andra sätt? – Det kan vara att skapa sig en lugnare tillvaro men också att jobba med sin personliga utveckling utifrån ditt behov idag, inte från när du var liten eller en tidigare situation.

Egentligen är det inte svårt att ta bukt med kontrollbehovet om man hittar andra sätt och stärker den mentala biten. Kan man inte påverka sin omgivning så kan man i alla fall påverka sina egna tankar. Kommer skriva mer om kontrollbehov längre fram.

Har haft som avsikt att skriva ett blogginlägg samt budskap på Onsdagar men för nu får det bli när det passar schemat. Så håll utkik! Må så gott till nästa gång och kram! Monika <3

Idag Söndag jobbar jag på Tarotguiderna.se med vägledning, personlig utveckling. Jag är Pedagog och Medium samt coach/Terapeut. Dagens tider är 16-21.00 Övriga tider finns på hemsidans schema. Tel:0939-2959 val; 89 # Varmt välkomna!

Dela.

Om skribenten

Missa inte våra intressanta artiklar

Läs fler artiklar på huvudsidan

Lämna en tanke