Vill du förändra ditt tankesätt eller ditt sätt att hantera saker/situationer? Kom in så ska jag försöka hjälpa till med motivationen!

0

Alla kan förändras, det handlar bara om vilja och att hitta rätt motivation samt att aktivt arbeta med sitt tankesätt eller mål.

Jag hoppas jag kan ge några tips eller hjälpa någon till en ny början, att våga förändras och ta tag i det på allvar. Det är lite som de som vill gå ned i vikt utan att göra några insatser själv-det händer inte så mycket då. Men när du gjort ett aktivt val börjat t ex vikten att rasa.

Jag är terapeut och coach med Universitetsutbildning inom personlig utveckling, psykologi, psykiatri, sociologi, MI (motiverande samtal) mm. Samt Medium. Och skriver utifrån mina kunskaper på området. De kan översättas till exakt det område man behöver göra en förändring.

De som säger att de inte kan förändras är ute på hal is-det kan de visst! Men något håller dem kvar, något de vinner på för att inte ta tag i problemet. Då måste moroten/motivationen bli större för att de ska se en orsak till att förändra sig (vinst). Alla förändras vi genom livet ständigt föränderliga väg. Från 0 och uppåt. Vi gör stora förändringar från barn till vuxen-från ung vuxen till mogen vuxen ( det är här en del fastnar av bekvämlighet-orsaken till att de inte vill förändra sig). De som säger jag är som jag är – kan också förändras, bara viljan och motivationen dyker upp! Som exempel: en kvinna i trettioårsåldern säger: “jag är som jag är” – jag kan inte ändra mig! Helt fel; vi kan ändra alla våra handlingar, tankesätt och hitta nya vägar att gå. Trettioåringen har ju lyckats komma upp i de åren utan att stanna i en femårings nivå, eller hur?! alltså har hon utvecklas i alla stadier till en nivå hon själv vill ligga på.

En del fastnar i tonårsstadiet långt upp i åren, kan vara brist på uppfostran eller andra negativa orsaker som familjesituation mm men visst kan de utvecklas den dag rätt motivation dyker upp, eller om de skapar den själva! Människan är lat av naturen och personlig utveckling kräver aktivt arbete och många kastar in handduken utan att knappt försökt. Det är när motståndet (den jobbiga biten) kommer som de lägger av. Det är just där man ska påminna sig själv hur bra det gått. Det är normalt att gå steg bakåt i utvecklingen men det gäller att fortsätta där man tänkte ge upp för att komma vidare.

En vanlig orsak till hinder eller motstånd som det kallas inom beteendevetenskapen är att något annat blir “lidande”. Som t ex att bli konsekvent mot tonårsbarnet. I en relation med två föräldrar som är separerade kan tonåringen vända sig mot den part som ställer krav och göra det enkelt för sig genom att t ex bo mer hos den snälla parten. Som förälder har man ett val; att vara konsekvent och lära vad som är rätt och fel, eller ge efter för sina känslor och sin egen osäkerhet.

Det finns frågor vi alla behöver ställa oss för att förändra oss:

  1. Vad håller mig kvar? Vad vinner jag på att inte ta steget mot förändring? -det finns alltid något oms så bara bekvämlighet som håller oss kvar. Kan också vara att man har låg tro på sig själv-inte tror sig klara något. En slags självuppfyllande profetia.
  2. Vad får jag/vinner jag på att ta steget mot en förändring?
  3. Kan jag dela upp mina mål i delmål? Att inte ta allt på en gång utan små mål i taget. Självfallet är det olika hur stora mål vi kan sätta upp för oss själva men för de flesta är det lättast att ta ett steg i taget.
  4. Hur tror jag att mitt liv blir om ett år, eller när mitt mål är fullbordat? Kan jag se vinsten i förskott för mitt inre?
  5. Sök först fördelarna med en förändring sen orsakerna varför jag inte kommit till skott; tror jag inte på mig själv? Är jag van att misslyckas -den självuppmålade bilden, börja med att plocka isär även dina förställningar kring varför just du inte skulle kunna förändras. Att du inte lyckats tidigare är inget skäl, nu gäller det att sätta upp delmålen för att skapa en ny inre bild av dig själv.
  6. Behöver jag jobba med antingen självkänsla eller självförtroende? Eller kanske båda? Med rätt förutsättningar och förväntningar kan alla förändra sig ( och motivation).
  7. Att skylla på ett personlighetsdrag eller en diagnos är bara det som kallas “motstånd”-den bit du först måste ta dig förbi för att fortsätta din utveckling. Att plocka ner motståndet och börja jobba mot sitt mål är den första och kanske tyngsta biten. När vi väl bestämt oss för ett resultat vi vill ha kommer det gå mycket lättare. Så börja tro mer på dig själv-alla är barn i början!
  8. Prova använda hjälpmedel, t ex skriva påminnelser om ditt mål. Om det känns jobbigt att börja träna-prova med musik i öronen mm. Medlen är många så det bästa är att pröva ett steg i taget.
  9. Oavsett vad förändringen består i så bör man vara medveten om varför man inte tar tag i saker eller vad som hindrar. Då är det lättare att gå mot det håll man vill utvecklas åt! Samt se vad det positiva är med förändring, som t ex få loss energi genom att släppa gamla invanda tankesätt mm. Du kan !

Önskar Er alla en fin fortsättning på helgen! Själv finns jag på Tarotguiderna.se idag 16-19 och 20-21.00. Tel: 0939-2959. Kram/Monika

Dela.

Om skribenten

Missa inte våra intressanta artiklar

Läs fler artiklar på huvudsidan

Lämna en tanke