Här kommer del 2 om utmattningsdepressioner- eller att styra förbi “väggen:”

0

Styr förbi väggen åt det håll du vill”:

Om du har blivit sjukskriven så är det viktigt att tänka på en del saker som t e x att vila enbart inte gör dig frisk. Tänk dig att du går tillbaka till jobbet efter en tids vila och har kvar ditt tänk som innan vilan. Du kastas in i samma tempo och krav som tidigare, hjälpte då vilan? Nej, inte mer än för stunden. För att klara en pressad arbetslivssituation, privatliv eller kombinationen så måste du lära dig att tänka annorlunda för att stå emot pressen. Det är alltså tankemässiga förändringar du måste jobba aktivt med både innan återgång till arbetslivet samt efter du börjat jobba igen, det är ofta en lång process att lära sig att sortera sakerna i rätt fack och stärka sig själv.

Många gånger är det arbetsuppgifter och situationer som du upplever att du inte har kontroll över som påverkar-tron att du inte kan påverka din egen situation är heller inte bra för självkänslan. Det är också saker du måste lära dig att tänka annorlunda kring. Varför skulle du inte kunna påverka? Det sitter oftast i tanken för blir man inte hörd på jobbet så kan man faktiskt byta arbete. Att man inte vågar det beror oftast på hinder man sätter upp för sig själv som att man inte tror det finns arbete eller att man inte har ork mm. Men har du ork att stanna i samma situation? Det är värt att tänka på. I de bästa av alla världar skulle alla få hjälp med att utveckla sin självkänsla eller få hjälp att hitta tankeredskap i samband med sjukskrivning för att kunna komma tillbaka som en mer hel individ.

Att be om att få komma till kurator eller psykolog tycker jag är rimliga krav men vet också att det ofta är långa väntetider. Så under denna väntetid så kan du köpa böcker om självkänsla gärna i kombination stresshantering. Man vet idag att den som är utmattningsdeprimerad har en ökad stresskänslighet särskilt när det gäller yttre omständigheter som man tror att man själv inte rår på. Som jag tidigare skrivit så finns massor med böcker som är skrivna av psykologer att köpa, det finns nätbehandling för depression man kan söka på mina vårdkontakter och det finns en del gratis info kring området på nätet. Det viktigaste är att börja någonstans om så i det lilla, att utmana sig själv kring t ex ett problem om dagen för att sedan ta fler ju mer säker man blir på området.

Vid långtidssjukskrivningar går man lätt in i en negativ spiral med dåligt tro på sig själv samt ännu sämre självkänsla. Man måste öva upp kapaciteten tillsammans med en stärkt självkänsla- då når framsteg istället för att återgå i depression och initiativlöshet.

Det jag tycker är viktigt är också en korrekt diagnos då skillnaden i en vanlig depression och en utmattningsdepression är ganska liten. Men det verkar som vi har lättare att acceptera ordet “utmattningsdepression” än egentlig depression. Diagnoserna skiljer sig bara på några få saker som att: en egentlig depression ofta ger lite starkare uttryck som att personen kanske inte vill leva mer, är ledsen och sluter sig mm. Vid en utmattningsdepression är dessa saker inte så vanliga men man kan faktiskt ha bägge diagnoserna samtidigt. Den utmattade känner ofta ilska och frustration men det är inte så konstigt-oavsett depressionsform så är dopamin nivåerna låga. Den utmattade kan känna glädje i mer positiva och självvalda sammanhang, därför är det viktigt att bygga upp självförtroendet samt att göra saker som man brukar tycka är roliga, som ger positiv energi.

Sen vill jag bara påpeka att det är bara negativ stress som påverkar oss mot en utmattning, det finns dem som jobbar nästan dygnet runt och trivs med det. Så det är den negativa stressen som skadar, den positiva stressen är just positiv och oskadlig. Så ta hand om dig själv först för att ha ork att hjälpa någon annan, precis som på flyget-syrgasmask på till förälder och sist till barnet-hur ska en förälder kunna hjälpa utan att hjälpt sig själv först?

Jag nås på tarotguiderna och mina tider finns på schemat men du kan också få ett sms när jag loggar in-läs mer om det på Tarotguiderna.se

Jag hoppas kunna skriva en del 3 inom snar framtid då det är så många som mår dåligt och det finns så mycket mer kring området att skriva om. Kramar till mina läsare! <3

Dela.

Om skribenten

Missa inte våra intressanta artiklar

Läs fler artiklar på huvudsidan

Lämna en tanke