Gått in i “väggen”? Börja styra och du kommer aldrig mer gå i blindo!

0

Här kommer tips om hur du slutar styra in i “väggen”-när du tar kommandot så kommer det aldrig ske mer!

Detta gäller oss alla men kanske lite mer dem som alltid hjälper andra före sig själv. I denna grupp hamnar ofta vi som är Medium då vi ofta får kommentarer som ; vad ser du-kan du bara kolla? Det är inte så “bara” mycket jobb före och efter och inte bara mitt i arbetet. Så även vi måste begränsa oss. Inlägget gäller dock alla, oavsett arbete för det vi själva som styr vilka som får påverka oss, ta energi eller hur vi ska ställa oss till situationen.

Jag har själv varit utbränd men jobbat mig i från det. Är också terapeut och vet att det krävs aktivt mentalt arbete för ingen viloperiod i världen kan bota mer än för stunden. Det viktiga är att jobba med sina tankar, självkänsla och mentala hälsa. Att lägga en ny grund för framtiden, ungefär som när man vidarebildar sig eller tar körkort. I vårt samhälle får vi lära oss själva då förskola och skola jobbar väldigt lite med den mentala biten, inte så konstigt det blir fel. Att köra uppkörning på bilskolan utan några lektioner är ungefär detsamma-något som är lite katastrofvarning på. Så tänker vi så kring vårt liv så verkar det ju ganska logiskt. Kommer att skriva en del två inom kort då jag inte kommer att få med allt i detta inlägg.

Allt handlar om att lägga en stabil grund för sig själv att stå på, för framtiden. En person med bra självkänsla riskerar ytterst sällan att hamna i nån vägg utan kan navigera sig fram, säga ja eller nej efter ork och tycke. En person med sämre självkänsla har ofta svårt att säga i från eller rent av säga nej. Så det är här man måste börja och fundera på för vems skull, varför man säger ja. Är det på grund av rädsla för vad andra ska tycka, att folk ska tro man är tvär, lat eller ointresserad? Det är viktiga frågor att ställa sig själv på vägen till en bättre självkänsla. Man kan också fundera på varför man hjälper alla andra än sig själv? Är det för att fly något eller “duktig flicka” syndromet? Där har man oftast svaret på vad man behöver jobba med-för att jobba med det är det värt-vi har ju bara ett liv.

Vi hamnar alla i situationer som kräver extra mycket av oss samt yttre händelser och påfrestningar men det är HUR vi hanterar sakerna mentalt som avgör hur vi klarar detta. Det finns ingen relation som är viktigare än den till dig själv!

Det som hjälper utmattningsdeprimerade= dem som gått in i en “vägg”;

Att ta makten över sitt liv och sina tankar. Kom ihåg att tankar är just bara tankar, inte verkligheten.

Det är du själv som lägger värderingarna-vi är rätt hårda domare mot oss själva- sällan vi dömer andra lika hårt, kan va värt att tänka på.

När vi har negativ stress är det viktigt att jobba aktivt med att stärka självkänslan-det är faktiskt det enda som hjälper-att stärka sig själv och skapa en ny grund som kapten på skeppet!

Det är också viktigt med sömn, att få positiv energi av saker man tycker är roligt men motion är bland det bästa, kan räcka med en promenad om dagen. Det är många utmattade som själva också konstaterat att ligga på soffan hjälpte inte. Men de har tvingat sig till aktivitet-motion eller annat så har de höjt sin energinivå.

Jobba med tankar som “vad tycker andra om mig eller vag säger de om mig”- det har ingen betydelse så länge du själv vet vem du är och att du är nöjd med dig själv. Var och en gör efter sin förmåga-alltid! Så börja läsa-göra uppgifter som finns i böcker eller nätet om självkänsla. Det är tufft att förändras men oj vad det ger energi när man tror på sig själv och kan sätta gränser för sig själv och andra!

Vill vara ärlig och tala om att det kräver massor med  vilja för att göra en sån stor livsstilsförändring men så skönt när man nåt sina delmål eller ännu bättre sitt mål.

Sätt delmål som att bara ägna dig åt dig själv några timmar i veckan, öka till en dag i veckan osv. Nu menar jag inte att man inte ska bry sig om något annat men ska detta jobb bli gjort så måste man ta det steg för steg. Det kan också vara att gå en promenad utan att tänka på vad andra vill eller vad man ska äta till middag eller att planera veckan – utan ge sig lov att ta hand om sig själv. Det viktiga är att man tar tag i sina tankar, särskilt om man samtidigt är sjukskriven för det är bara det som hjälper så att man i framtiden inte längre hamnar i detta tillstånd.

När jag inte är här så nås jag på www.tarotguiderna.se  där finns mina arbetstider på linjen under schema.

Du kan också få ett sms nästa gång jag loggar in, smsa 71440 och skriv Monika

 

Dela.

Om skribenten

Missa inte våra intressanta artiklar

Läs fler artiklar på huvudsidan

Lämna en tanke